طبیعت‌گردی و جمع‌آوری زباله در منطقه دارآباد تهران، اردیبهشت 1402

سرپرست برنامه: حسین مطلبی
طبیعت‌گردی و جمع‌آوری زباله در منطقه‌ی دارآباد دومین برنامه‌‌ی ما بود. سعی کردیم از بازخوردهایی که از برنامه‌ی اول گرفته بودیم در این برنامه استفاده کنیم تا بهتر و موثرتر برگزار بشه.

محل شروع برنامه، ابتدای مسیر کوهنوردی دارآباد (سر خیابون محبی) بود. ولی با یک سری از بچه‌ها در مترو محلاتی قرار گذاشتیم و از اون‌جا با هم با تاکسی رفتیم محل اصلی قرار. چندتا از بچه‌ها هم خودشون اومده بودن اون‌جا.

از کنار مسیر رودخونه حرکت و پاک‌سازی رو شروع کردیم. بهار بود و آب رودخونه هم زیاد بود و جریان نسبتا شدیدی داشت. یک‌سری بخش‌های رودخونه رو به‌سختی رد شدیم. حین حرکت زباله‌های مسیر رو هم جمع‌آوری می‌کردیم.

به اولین آبشار که رسیدیم، از کنار رودخونه بالا رفتیم تا به مسیر اصلی و عادی برسیم. زباله‌هایی که جمع کرده بودیم رو اون‌جا گذاشتیم تا برگشتنی برداریم و پایین ببریم (برگشتنی دیدیم مردم فکر کردن اون‌جا محل زباله است و کلی کیسه‌ی زباله‌ی دیگه هم اون‌جا گذاشتن که ناچارا همه رو بردیم پایین).

رفتیم و رفتیم و رفتیم تا رسیدیم به آبشار چال‌مگس. چون خیلی از بچه‌ها از نظر بدنی آمادگی کافی برای کوه‌پیمایی نداشتن، در طول مسیر در چند نقطه توقف کردیم. نهایتا هم کنار آبشار کمی توقف کردیم و یک مقدار خوراکی خوردیم.

بعد رفتیم که از صخره‌های کنار آبشار بریم بالا. بعضی از بچه‌ها خیلی می‌ترسیدن چون تا حالا از صخره بالا نرفته بودن. ولی خب مسیر مناسب‌سازی و طناب‌کشی شده بود و بچه‌ها با وجود این‌که می‌ترسیدن آروم‌آروم بالارفتن تا به بخش بالایی صخره‌ها رسیدیم و از دیدن منظره‌ی بکر و فوق‌العاده‌ی ادامه‌ی دره بسی لذت بردیم. کمی جلوتر رفتیم و جایی کنار رودخونه اتراق کردیم تا استراحت کنیم و ناهار بخوریم.

بعد از ناهار دوباره راه افتادیم و برگشتیم. صخره‌ها رو باز آهسته و باحوصله پایین اومدیم. آروم‌آروم رفتیم و رسیدیم ابتدای مسیر و کیسه‌های زباله رو داخل سطل زباله‌ی بزرگی که اون‌جا بود انداختیم. با هم خداحافظی کردیم و از هم جدا شدیم. این‌طوری بود که برنامه‌ی دوم هم برگزار شد و دوستیِ سبز بچه‌ها عمیق‌تر شد.