پاک‌سازی بستر رودخانه خشک شیراز، آذر 1402

سرپرست برنامه: سنا مطوری

پنجمین برنامه پاک‌سازی گروه «برای پیروز شیراز» در آذرماه 1402 برگزار شد. تعداد افراد شرکت‌کننده در این برنامه ۹ نفر بود. طبق رسمی که در گروه برای پیروز جا افتاده، حلقه‌ی معرفی بچه‌های جدید رو تشکیل دادیم و بعد از اون به سمت محل قرار رفتیم.

در محل پاک‌سازی دوستان سبزی از دو گروه محیط‌زیستی به‌نام‌های «طموزی» و «پسماند صفر» منتظر ما بودند. از اینکه برای بار دوم برنامه‌ای رو به صورت مشارکتی اجرا می‌کردیم بسیار خوشحال بودیم.

پا‌ک‌سازی از ساعت ۹ شروع شد. دو هفته قبل قسمت‌هایی از بستر رودخانه خشک رو پاک‌سازی کرده بودیم. این نوید رو به شما می‌دم که در کمال تعجب قسمت‌های پاک‌سازی‌شده تمیز مونده بود و دیدن این صحنه حداقل واسه ما انرژی بخش بود. متاسفانه بستر رودخانه با بوته‌های خار پوشیده شده بود و جمع‌آورری زباله از بین این بوته‌ها کار سختی بود؛ قبل از اینکه ما زباله‌ها رو محاصره کنیم این بوته‌های خار بودند که ما رو محاصره کرده بودند.  سختی کار زیاد بود اما هدف و انرژی ما هر سختی‌ای رو مغلوب خودش می‌کرد.

ساعت ۹:۳۰ شروع کارگاه پرنده‌نگری بود. خانم مهر آسای عزیز لطف کردند و ما رو با پرندگان مهاجر اون منطقه آشنا کردند و حقیقتا دید ما نسبت به قبل یک‌ دنیا متفاوت شده بود. اطلاعاتی که در اختیار ما قرار دادند مدام در ذهنمون تکرار می‌شد و حالا خیلی بهتر می‌فهمیدیم که این پاک‌سازی چقدر می‌تونه سودبخش باشه. در ادامه‌ی کارگاه نکاتی از جمله اهمیت غذا ندادن به پرندگان تذکر داده شد. همچنین در این کارگاه سعادت آشنایی با دختر خانمی رو داشتیم‌ که با وجود سن کم در کارگاه پرنده‌نگری شرکت کرده بود. مصمم بودن این دختر کوچولو به راه و هدفش حتی در عمل هم به وضوح دیده میشد به طوری که تمام جزوات و نقاشی‌های خودش از کارگاه رو روی کاغذ‌های باطله انجام داده بود.

بعد از اتمام کارگاه مجددا به پاک‌سازی ادامه دادیم؛ البته به شکل منظم‌تر و در یک‌محدوده مشخص. پا‌ک‌سازی تا ساعت ۱۰:۳۰ ادامه داشت و بیشتر از سی عدد کیسه زباله جمع‌آوری شده بود. باورش سخت بود که این حجم از زباله در یک‌ مساحت به این کوچکی پراکنده باشه. همکاری با دو گروه دیگه تجربه‌ی شیرین و به یادماندنی‌ای  بود و حتما عکس دسته‌جمعی دوستان برای پیروز شیراز قابی ماندگار خواهد شد.

1 پاسخ
  1. سنا مطوری
    سنا مطوری گفته:

    روز به یادماندنی بود و هیچ وقت تجربه همکاری این روز با دوستان سبزمون فراموش نخواهم کرد .
    خیلی ممنونم جهت اشتراک گذاری این مطلب🌺

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *