حلقه کتابخوانی ، شهر قم ، اردیبهشت 1403

سلام خدمت شما دوست و همراه سبزاندیش

روزساعتدقیقهثانیهبرنامه برگزار شد.

توضیحات برنامه:

  1. این حلقه کتابخوانی در روز جمعه 7 اردیبهشت ، ساعت 2 تا 4 در یکی از کافه‌های شهر قم برگزار خواهد شد. مکان دقیق برگزاری توسط سرپرست برنامه به شرکت‌کنندگان اعلام خواهد شد.
  2. موضوع مورد بررسی در این حلقه کتابخوانی ، کتاب اخلاق محیط‌زیست نوشته‌ی گرگوری باسشام است. برای شرکت در این حلقه نیاز نیست که حتما کتاب را از قبل مطالعه کرده باشید و مهم‌تر مباحثاتی‌ست که پیرامون موضوع کتاب در جلسه شکل خواهد گرفت.
  3. شرکت در این برنامه برای تمامی علاقه‌مندان آزاد و رایگان است و کافی است فرم ثبت‌نام را تکمیل و برگه‌ی تاییدیه را دریافت نمایند.
  4. سرپرست این برنامه محمد نیازی است و روز قبل از برگزاری برنامه هماهنگی‌های لازم را با دوستانی که ثبت‌نام کرده‌اند به عمل خواهد آورد.
  5. آی‌دی تلگرام سرپرست برنامه در صورت نیاز:

کتاب اخلاق محیط زیستی، یکی از کامل‌ترین کتاب‌ها در زمینه‌ی فلسفه‌ی محیط‌زیست است. این کتاب علاوه‌بر این‌که به موضوعات جذاب و پایه‌ای فلسفه مثل اخلاق می‌پردازد، درباره‌ی مواردی که هم‌اکنون در حوزه‌ی محیط‌زیست بین گروه‌های مختلف مورد بحث هستند (مثل موضوع حقوق جانوران که آیا جانوران هم مانند ما انسان‌ها می‌توانند دارای حقوقی باشند یا خیر) توضیح می‌دهد و نظریه‌های مختلف را بیان می‌کند.
در ابتدا کتاب از بُعد فلسفه‌ی محیط‌زیست وارد بحث می‌شود؛ ابتدا اخلاق را از دید فلسفی تعریف کرده و از منظر فلسفه‌های مختلف مانند اخلاق تکلیفی یا همان اخلاق کانتی، اخلاق فضیلت‌گرا و … بررسی می‌کند.
در فصل بعد به بحث پیرامون اخلاق در انواع دین‌های مختلف می‌پردازد.
بعد از بحثِ اخلاق، نویسنده وارد بحث حیوانات و زمینه‌های فلسفی در این موضوع می‌شود؛ زیرا حیوانات بخش مهم و اعظمی از محیط‌زیست هستند. درباره‌ی حقوق حیوانات و نظریه‌های مختلف، اطلاعاتی را در اختیار خواننده قرار می‌دهد.
فصل بعدی کتاب که فصل بسیار جالب و جذابی‌ست و بخشی‌ست که به نظر می‌تواند این کتاب را از دیگر کتاب‌ها متمایز کند، بحث زندگی مداری و بوم‌شناسی هست. این بخش درباره‌ی مسائل فلسفیِ محیط‌زیستی در زندگی روزمره صحبت می‌کند و شماری راه‌حل‌های بنیادی به خواننده می‌دهد تا وقتی بین دوراهیِ اخلاقی درباره مسائل محیط‌زیستی گیر افتاد راحت‌تر و بهتر بتواند راه‌حل مناسب‌تری برای آن بحران یا مسئله انتخاب کند.
بعد از آن وارد بحث بوم‌شناسی می‌شود و انواع محیط‌های بومی را تعریف کرده و به‌طور کامل توضیح می‌دهد.
در پایانِ کتاب چند مسئله‌ی محیط‌زیستی را که زبان‌زد جهان امروز است و تقریبا در تمامی کشورهای جهان ممکن است رخ دهد مثال زده و توضیح می‌دهد که کشورها برای حل آن‌ها چه راه‌حل‌هایی ارائه داده‌اند و آیا این راه‌حل‌ها مفید بوده است یا خیر! و آیا راه‌حل دیگری وجود دارد یا کار دیگری می‌شود انجام داد یا نه!؟
این کتاب زمینه‌های بنیادین محیط‌زیست را هدف قرار داده و همین موضوع آن را جذاب، مفید و خواندنی کرده‌است.


0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *